Az “emberek és robotok együttműködéséről” szóló MIT tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a kollaboratív robotok 85%-kal csökkentik a munkavállalók tétlenül töltött idejét. Jól hangzik? Vizsgáljuk meg együtt!
Elon Musk tweetjében azt fogalmazta meg, hogy “az embereket alábecsülték az autógyártásban”, ami mára már a kobotok világában központi szerepet játszik. Az emberek és a robotok együtt eredményesebb munkára képesek, mint külön-külön.
A hagyományos ipari robotokat első körben alkalmazták az autóiparban, így nem is jelentett nagy meglepetést, hogy ők voltak az elsők a kobotok széles körű alkalmazásában is. Manapság az automatizálás minden szempontból behatol e szegmensbe: az alkatrészek és a részegységek gyártásától a beszállítókon át, a termelésen keresztül a végtermékekig.
Az autógyártók és az automatizálás közötti “tánc” évtizedek óta tart. 2019-ben a Robotika Nemzetközi Szövetsége szerint áttörés jöhet az iparágban, mivel a kobotok esetében nagyobb növekedést tapasztaltak, mint a hagyományos ipari robotoknál.
Vegyük sorra milyen fájdalompontok idézik elő a kobotok iránti növekvő igényeket az autóiparban!
A Universal Robots szakértői vezetésével megvizsgálunk néhány olyan gyártási fájdalompontot, amelyekkel a kobotok foglalkoznak. Feltárjuk a rugalmas kollaboratív robotok növekvő jelentőségét, és útközben bemutatunk néhány megoldást is, amik az autóipar igényeire reagálva alakultak ki.
A kobotok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek köszönhetően a rugalmas felhasználásuknak, kis helyigényüknek, gyors megtérülésüknek és egyenletes teljesítményüknek.
Porlasztó problémák az autógyártásban
Az autóipari különböző részei az évtizedek során egyre inkább automatizálttá váltak, de vannak olyan feladatok – különösen az összeszerelésnél – amelyek továbbra is “nagymértékben függnek a kézi munkaerőtől.” – mondja Jacob Bom Madsen, a Universal Robots szoftver termékmenedzsere. Olyan folyamatok esetében, mint például a csavarhúzás, a kobotok rugalmasságának és a kis helyigényüknek köszönhetően nagy előnyt jelentenek: “A legtöbb autógyár városokban helyezkedik el, ahol esély sincs se arra, hogy hatalmas gyárméret bővítéseket hajtsanak végre.” – magyarázza Bom Madsen. “A kobotok egyik leghatékonyabb előnye a rugalmasságuk: bármilyen irányba szerelhetőek, kockázatfelmérést követően pedig emberek mellé is helyezhetők biztonsági elkerítés nélkül, és mindemellett sikeresen elvégzik a rájuk kiszabott munkákat. Az autógyártók számára kulcsfontosságú, hogy a kobotoknak kicsi a helyigénye, ami azt jelenti, hogy könnyedén bevethetőek a meglévő gyártósorokon, talapzatra szerelhetők vagy mobil platformra illeszthetőek.”
Az Opel autóipari óriáscég például egy UR10-es kobotot telepített az iparág vezető Eisenach-i német gyártó üzemébe, hogy megszabadítsa a dolgozókat az olyan feladatoktól, mint például csavarok behajtása a motorblokkok klímaberendezéseinek kompresszoraiba. “Ez nem olyan feladat, amelyet az embereknek műszakonként nyolc órán keresztül kellene végezniük”- magyarázza Frank Croghan, a UR globális termékmenedzsere. „A kobotok javítják a dolgozók egészségügyi és biztonsági körülményeit, ugyanakkor biztosítják az állandó csavarozási teljesítmény hatékonyságát.”
Nézzünk egy másik példát! Európa második legnagyobb autógyártója, a PSA csoport hatalmas Sochaux-i gyárában szintén UR10-es kobotokat telepítettek, hogy az összeszerelő soron csavarozással foglalkozzanak. A bevezetés jobb geometriai toleranciát, jobb ergonómiájú munkakörülményeket eredményezett és még a gyártási költségeket is csökkentette.
Az olyan szigorúan szabályozott ágazatokban, mint például az autóipar, ahol a nyomon követhetőség kulcsfontosságú, a kobotok segítenek a gyártóknak a legfontosabb gyártási folyamatok ellenőrzésében. Ilyen például az autó karosszériájára rögzített csavarok esetében a megfelelő forgatónyomaték – mondja Sebastian Lars Lange, a Universal Robots globális Key Account Managere hozzátéve, hogy a kobotok vonzereje túlmutat a csavarozási feladatokon: “Látjuk, hogy kobotjainkat az autóiparban használják minőségellenőrzésre, kis alkatrészek összeszerelésére, adagolásra és befejező munkálatokra. Célunk, hogy lehetővé tegyük az autóipar számára, hogy kobotjainkat a gyártási folyamat minden részében telepítsék: a beszállítóktól az üzemeltetőkig. “
Olyan hatékony lesz szervizelni a kobotokat, mint ahogy a F1-ben kereket cserélni! A kobot gyártók folyamatosan törekednek arra, hogy odafigyeljenek felhasználóik visszajelzéseire, és ennek következtében fejlesszék, javítsák termékkínálataikat, ezzel is biztosítva a kobotok rugalmasságát.
“Például az e-sorozatú platformunk új kábel csomagját az autógyártók kéréseinek megfelelően fejlesztettük ki, hogy nagyobb rugalmassággal integrálhassák az e-sorozatú robotjainkat gyártósoraikba.”
A UR legújabb kábelcsomagja mostantól egy alap peremes csatlakozóval érkezik, amely egy olyan dugó a kobot tövében, ami még rugalmasabb telepítést és szervizelést tesz lehetővé.
“Amikor egy robot van a gyártósoron, két hibalehetőség jöhet számításba.” – mondja Bom Madsen. – “Vagy a robot hibásodott meg, vagy a hozzá tartozó kábel rongálódott. Az új alapperem csatlakozó viszont biztosítja, hogy például egy robot meghibásodása esetén a helyén maradhasson a kábel és a telepítés, hogy könnyedén kicserélhessük a robotot egy működőre, majd ismét csatlakoztatni tudjuk a kábelt.”
Mivel a legtöbb gyártósoron korlátozott a rendelkezésre álló hely, a gyártók robotkészleteiket a közelében tartják, és a vezérlőszekrényeket különböző kis “szekrény szigetekre” helyezik át. A vezérlődoboz valójában nem végez műveleteket, ezért ügyfeleink azt kérték tőlünk, hogy biztosítsunk számukra hosszabb kábeleket, hogy több helyük legyen az üzemeltetőknek és az autó karosszériájának közelében lévő egyéb berendezéseknek. Következésképpen az e-sorozat új kábelcsomagja egy 12 méteres opciót tartalmaz, ami még nagyobb rugalmasságot biztosít a kobotok telepítésekor.
Minden apró visszajelzés értékes fejlesztéseket indukál
Az autógyártók keresték annak a módját is, hogy hogyan lehetne növelni a kobotok munkaterületét. Válaszul egy nagy rugalmasságú kábel opciót hoztak létre az termékkínálatukban, hogy akár sínre,vagy mennyezetre is lehessen szerelni őket.
“A nagy rugalmasságú kábeleket úgy tervezték, hogy 5 milliószor is meg lehessen hajlítani egy adott hajlítási sugárban.”– mondja Bom Madsen. “ Ezáltal jelentősen megnövelhetik a kobotok munkaterületét.”
“Az autógyártók ösztönözték az új e-sorozatú Teach Pendant kifejlesztését is, amely egy teljesen integrált háromállású képalkotó (3PE) eszközzel érintkezik.” – meséli Croghan.
“Néhány alkalmazásban, pár vezető európai autógyártó hasznosnak találta, amikor egy 3PE eszközt adaptáltunk az e-sorozatú Teach Pendant-ba. Mechanikusan és szoftveresen is integráltuk, tehát nagyon intuitív és bárki számára rendkívül könnyen kezelhető.”
“Az olyan termékek fejlesztése, mint az e-sorozatú Teach Pendant és a kábelcsomag nagyban hozzájárulnak az általános minőség iránti elkötelezettséghez.” – teszi hozzá Croghan. Számunkra elsődleges az ügyféligény kielégítése. Alapos munkát végeztünk a termékek létrehozásával, és szigorú teszteknek vetettük alá őket, hogy a legjobbat adhassuk partnereinknek.
Akár beszállító, akár üzemeltető vagy az autóipari szektorban, a rugalmas és hatékony kobotok könnyedén segítségedre lesznek a termelés növelésében, a folyamatok ésszerűsítésében és a minőség javításában. Keress minket bátran, ha többet szeretnél megtudni a kobotok alkalmazásáról az autóiparban!
(Az eredeti blogbejegyzés beszállítónk, az Universal Robots weboldalán jelent meg.)