A CobotX egy piaci “bumm” közepén, a járvány idején vágott a robotika egyébként is gyorsan változó világába. Hazánkban még így is gyerekcipőben jár ez a terület, óriási fejlődési potenciállal, így komplex feladat egy ilyen cég irányítójának munkája. Ezért is beszélgettünk Sabján Lászlóval cégünk tulajdonosával és egyben üzletfejlesztési vezetőjével, aki könnyen érthető autópiaci hasonlatokkal kívülállóknak is egyszerűen át tudja adni a “Robot mint szolgáltatás” (RaaS) modell lényegét. Egy tévhitet is eloszlatott a kollaboratív robotok beüzemelési idejéről, amely a CobotX egyik előnyének is számít.
Hogyan képzeljük el az üzletfejlesztési vezető szerepét egy olyan innovatív cégben, mint a CobotX?
Most az egyik fő feladatom, hogy hidat képezzek az ügyfelek, a sales és a mérnökség között. A munkafolyamat beindításához persze ügyfél kell, így ott kell lennem az üzleti rendezvényeken is, kapcsolatokat építeni és erősíteni a piaci pozíciónkat. A tárgyalások vezetésében és a cég teljesítményének monitorozásában van még kulcsszerepem. Szeretek ötletelni, új lehetőségek után kutatni, így a fejlődési stratégia kidolgozása a kedvenc feladatköröm. Ismernem kell a piaci és gazdasági helyzetet, és ez alapján rá kell éreznem a cégek lehetőségeire és igényeire – lényegében a CobotX ötlete is így született. Ha ezt a tudást összekötöm a cégünkben rejlő szakértelemmel, akkor a csapatunk óriási lehetőségekkel tudja támogatni az ügyfeleinket.
Hogyan magyaráznád el a “Robot mint szolgáltatás” (RaaS) modellt azoknak, akik erről még sosem hallottak?
Az autópiac remek hasonlatokat kínál ehhez. Ha valakinek autóra van szüksége, öt lehetősége van a használat időtartamától és az anyagi lehetőségektől függően: taxit hív, kölcsönöz, vásárol, hitelt vesz fel vagy lízingel. Mi az utóbbi opciót képviseljük, csak nem gépjárműveket, hanem kollaboratív robotokat, vagyis kobotokat adunk lízingbe, vagy – ahogy mi jobban szeretünk fogalmazni – tartós bérletbe. A klasszikus lízingnél ugyanis többről van szó, hiszen ezzel a lehetőséggel mindig a legújabb technológiát kapja az ügyfelünk, és az üzemben tartást, valamint a szervizszolgáltatást is vállaljuk.
A másik négy említett lehetőségnek olyan korlátai vannak, amelyek a gyártóipar számára kedvezőtlenek. Például a vásárlásnál az eszköz a mi tulajdonunk lesz, de a gép fenntartásához szakértelem kell, és ha lejár a garancia, a mi felelősségünk és költségünk lesz minden javítás is. A taxihoz hasonló szolgáltatások esetében csak addig és annyit fizetünk, ameddig és amilyen értékben használtuk – ez előnyös, de mi van, ha váratlanul és azonnal van szükség autóra? Minden lehetőségnél lehet pro és kontra érvelni.
Mi olyan cégeket keresünk, amelyeknek előnyös a havidíjas konstrukció és nem szeretnének mérnököket felvenni és bajlódni az infrastruktúra fejlesztésével. A fix költségen kívül nem kell mással foglalkozniuk, hiszen teljes szolgáltatást kapnak cserébe, a teljesítmény monitorozásától kezdve a munkások betanításán át egészen a szervizelésig.
Rövidtávú robotbérlésre is van lehetőség?
Jelenleg 2-3-4 éves periódusokban kötünk szerződéseket a cégekkel. Mivel azonban a robotjaink rugalmasan átalakíthatók, amennyiben azt az ügyfél úgy kívánja, a bérleti időszak alatt képesek vagyunk adott gépet másik feladatra átprogramozni. A jó hír, hogy mi megvesszük a robotokat a cégek helyett, így azokkal bármi történik, nem az ügyfél gondja, hanem a miénk. Átvállalunk minden felelősséget. A robotika villámgyorsan fejlődik, így lépést kell tartani a technológiával – ezt is megoldjuk, sőt, biztosítjuk a legmodernebb eszközöket. Mindkét fél számára a hosszú távú együttműködés az igazán gyümölcsöző.
A szolgáltatási modellen felül miben jobb a CobotX, mint a konkurencia?
Tévhit, hogy a megkeresés és a kollaboratív robotok beüzemelése között hosszú hónapok telnek el, akár egy év is. Egyszerűség, rugalmasság, gyorsaság – erre a három kulcsszóra nagy energiát fektetünk az együttműködés kezdetén. Hatékony együttműködéssel 2-3 hónap alatt eljuthatunk addig, hogy a monoton, de precizitást igénylő feladatokat – mint például a csomagolás, a csavarozás, a szegecselés, a címkézés, a minőségellenőrzés, a raklapra pakolás – a kobotok lássák el.
Milyen célok motiválják a CobotX csapatát?
Öt éven belül a közép-európai régió legjobb robotbérléssel foglalkozó cégei közé akarunk tartozni. A környező országokkal együtt több száz kihelyezett robotot szeretnénk irányítani, flottakezelőként. Álmunk, hogy ha egy gyártó, termelő vagy logisztikai cég megoldást akar keresni a munkaerőpiac problémáira, vagy automatizálna, akkor a CobotX jusson eszébe.
Képezzük magunkat, hogy a robotika megkerülhetetlen szakértőivé váljunk , emellett folyamatosan új szolgáltatásokat nyújtanánk. Mostanság például a takarítás, a fertőtlenítés és az intralogisztika automatizálásának lehetőségeit vizsgáljuk. Egyébként is egy “early adopter” típus vagyok, szeretek mindent elsők között kipróbálni. Lenyűgöznek a technológiai újítások, mint például a minap látott pizzakészítő robot. A lehetőségek szinte végtelenek, csak fel kell fedeznünk őket!